Thursday 2 February 2012

BaDi MaYaT...



artikel nie di ambil dr fb... credit to Aida Voc for sharing this info... pernah dgr / bace psl badi mayat nie??? mane yg elok 2 kita share2 lh yer... selamat membace...




JGN TEGUR KANAK2 @ BABY SLPS BLK DR ZIARAH ORG MENINGGAL...



Walaupun kita di galakkan m'ziarahi jenazah, namun berhati2lh. Org tua2 "used to say" blk from melawat org meninggal, terus ke bilik air, cuci muka, rehat sebentar br tegur anak2 di rumah.

T'ingat sy pd tragedi yg menimpa bayi perempuan sy, ketika itu masih b'usia 7 bln. Memang tidak b'maya, tidak tidur, tidak menangis, tidak ketawa dan tidak pula menyusu. Hati ibu mana yg mampu menahan bila keadaan anak begitu. Sy b'sama suami sering lakukan solat hajat utk meminta Allah lindungi dan pelihara kesihatan dan kesejahteraan kami sekeluarga.

Masa b'lalu sehinggalh rumah ibu di dtgi s'org lelaki yg agak b'usia lewat 50'an dan m'perkenalkn dirinya sbg Cik Man, seingat sy waktu itu hari raya Aidil Adha. Sesungguhnya kami s'keluarga mmg tidak m'ngenali dan tidak pernah pula b'kenalan dgn lelaki t'sebut. Cik Man tu kata slps beliau selesai solat asat x tau pulak gerakan hati utk kerumah itu (rumah ibu).

Beliau terus sj m'jengah ke buaian anak sy sambil mengucap pjg. Beliau t'duduk sambil memandang wajah seorg demi seorg. Beliau kata di dlm buaian itu bukannya anak sy tetapi wajah perempuan tua yg hampir kecut. Ya Allah! Waktu itu rasanya kaki sy tidak m'cecah ke bumi, terasa t'lerai segala sendi yg ada. Cik Man tu m'nawarkn diri utk m'ubat bayi sy selama 3 hari (itu pun dgn izin dr Allah... katanya). Dia m'minta sy m'dptkn air lebihan mandian jenazah (air yg masih ada di dlm getah) dgn syarat yg meninggal mstilh seorg lelaki (sbb yg menumpang pd bayi sy adalah mayat perempuan tua bknnya seorg tp 7 org, benda tu m'huni di setiap sendi bayi perempuan sy) jika sy t'lewat by sy mungkin turut meninggal.

Sampai ke tahap sy b'doa agar adalah makhluk Allah yg meninggal pd hari itu. Hampir 3 jam sy b'sama suami b'tanya ke sana-sini, m'cr rumah org yg ada kematian. Dgn izin Allah sy t'jumpa ptg itu, alhamdulillah.

Ptg itu Cik Man ke masjid dan dia hanya b'pesan agar bayi sy yg sekecil itu dimandikn m'hdp ke kiblat b'serta septg doa yg diberikn. Suami sy terus m'mandikn bayi perempuan sy seperti yg disarankn oleh Cik Man td. Slps dimandikn separuh bdn bayi sy (dr pinggang ke bwh) b'tukar m'jd lebam. Rupa2nya kami t'silap krn mana ada jenazah perempuan org lelaki yg mandikn. Sekali lg hati sy tidak keruan, m'cr hingga ke mlm.

Keesokkn nya pgi2 lg sy tlh ke rumah mayat HSA m'nanti kalau2 ada org yg meninggal ketika itu.  Allah maha p'nyayang dan akhirnya sy b'temu dgn kwn lama yg kebetulan k'matian datuk. Sy m'minta izin dr neneknya utk m'minta sedikit air lebihan mandian utk m'buat ubat anak sy. Sy m'ceritakn dgn linangan air mata, t'sentuh hati sy bila nama bayi perempuan sy disebut. Bila air itu sudah diperolehi terus sj sy serahkn kpd Cik Man (tak mahu ada s'brg kesilapa lg). Cik Man m'minta sy m'mandikn bayi sy tp sy tidak blh krn k'dtgn haid, t'paksa ibu yg m'ambil alih tempat sy. Cik Man b'pesan apa jua yg b'laku pd mlm itu beliau m'minta kami semua b'sabar dan ingatkn Allah byk2.

Pintu dan tingkap diminta dibuka seluas2 nya. Cik man m'minta ibu tanakkn s'piring pulut kuning. Benar seperti apa yg Cik Man katakn. Malam itu adalh malam p'tama sy m'dgr tangisan bayi sy, tangisan yg sy rindu selama bbrp bln yg lalu. Bayi sy meronta2 dan dgn sepontan terasa seperti ada imbasan angin yg keluar terus menuju ke pintu dapur rumah ibu. Dlm masa yg sama t'dgr suara ibu m'mekik dr dapur (seperti suara org t'peranjatkn sesuatu) tutup pengukus pulut itu dipenuhi cecacing dan ulat yg b'warna hitam. Adik lelaki sy m'ucap dan terus m'buang ulat2 itu ke longkang.  

Bila k'semuanya tlh selesai, Cik Man m'beritahu kpd sy, suami dan keluarga yg ada. Ada s'sorg drpd ahli keluarga yg m'ziarahi org meninggal dlm kemalangan, kemudian blk dr ziarahi terus m'negur bayi sy itu. Cik Man ckp itu badi mayat. Kebetulan waktu itu bapa saudara sy pula sampai ke rumah utk b'tanyakn khabar bayi sy. Rupa2 nya org yg Cik man maksudkn itu adalh bapa saudara sy, dia pun akui dan x sangka perkara itu terjd kpd bayi sy.

Cik Man m'nawarkn diri s'kali lg utk m'rawat bayi sy s'hingga b'usia sethn. Sy pernah sekali ke rumahnya dan m'bw serba sedikit keperluan dapur utk dia dan isterinya. Gembira dan b'syukur krn bayi sy sudah pandai b'tatih.

Stlh segala k'sulitan t'urai sy b'cadang utk m'ziarahi Cik Man sambil m'bw sedikit sedekah dan tanda terima kasih. Sy dan suami m'cr alamat rumah seperti yg diberikn oleh Cik Man. Apabila sy sampai ke alamat itu sy lihat di situ cuma ada sebuah rumah tinggal yg papannya sudah pun b'lumut. Sy b'tanya dgn kedai mamak yg b'hampiran, tempat sy m'beli keperluan dapur waktu p'tama kali sy b'tandang k'rumah Cik Man. Mamak tu kata rumah tu dh b'thn2 kosong, tuan rumah tu tak ada waris.

Sy dan suami b'pandangan sesama sendiri. Brg yg tlh t'niat utk Cik Man sy sedekahkn ke surau b'hampiran.

No comments:

Post a Comment